lördag 6 september 2008

Hej!
Här kommer frågorna till Flugornas herre. De ska vara besvarade senast fredag vecka 37. Svaren bedöms enligt målen i svenska. Svara genom att kommentera inlägget. Läs och kommentera gärna varandras kommentarer också (en sorts diskussion). /Anna

1. Beskriv kort vad boken handlar om. Skriv också hur långt du har läst.

2. Vad tycker du om boken så här långt? Varför tycker du så?

3. Hur är språket i boken?

4. Ganska tidigt får man en aning om att Jack och Ralph kommer att bli rivaler. Kan du ge exempel på hur?

5. Vad är det som skapar det första stora grälet? Vems sida står du på?

6. Hur skulle du känna dig om du var en av pojkarna på ön?

18 kommentarer:

frida sa...

1. det handlar om två pojkar som är på en obebodd ö . Jag har läst 18 i boken

Ankbebis sa...

1.
Än så länge har jag bra läst till sida 99. Boken verkar faktiskt väldigt intressant med tanke på att det är tvång från skolan att läsa den.
Brukar oftast inte tycka om böcker som skolan väljer ut, typiska tonårsböcker brukar det vara enligt mig. Men flugornas herre har varit annorlunda.

Boken handlar om ett par pojkar som hamnar på en ö som det inte bor några människor på.
Första pojken man får möta är Ralph, han är den typiska ledaren.
Ralph träffar en kille som heter Nasse som är moralkossan i boken.
Pojkarna hittar en snäcka som ger av sig ett högt ljud när man blåser i den.
När Ralph blåser i snäckan så kommer det allt fler och fler pojkar till platsen där de befinner sig.

De tar reda på att ön är obebodd och försöker därför att göra upp en eld så att något fartyg kan se rök från elden.

Kevin sa...

1. Det handlar om ett gäng pojkar i 6 - 12 års åldern som kraschar på en ö. I början så handlar det om två pojkar. Ena heter Nasse och den andre Ralph, dom hittar en snäcka som dom blåser i. När dom blåst i snäckan så kommer alla överlevande fram ur Djungeln. Ralph , Nasse och dom andra går och badar i havet som är ljummet.

Anonym sa...

1. Jag har läst till sidan 100, till mestadels på tåget till malmö och tillbaks.
Boken handlar om några pojkar som åkte ett flygplan över något hav, som sedan var tvunget att nödlanda på en ö. Från början fick man följa två killar som hette Nasse och Ralf tror jag det var.
Efter ett tag beslöt sig pojkarna att origentera sig lite, så dom gick upp i skogen och kom upp på en plattform, där dom hittade en snäcka. Ralf kom på att dom kunde blåsa i snäckan så att alla andra kunde höra och kanske komma upp till dom. Dom höll på att blåsa ett bra tag, och alla pojkarna pallade sig upp till slut.
Uppe på berget hade dom ett möte, då dom pratade om hur dom skulle kunna bli räddade och såna saker.

Skriver vidare senare.

Kevin sa...

1. Dom börjar diskutera om hur dom ska göra, så dom delar upp gruppen i olika lag. Ena laget jagar, ena tar reda på om det finns människor på ön, och de tredje bygger hyddor och försöker göra upp eld så att någon ska se att det finns folk på ön som behöver hjälp. Dom tar Nasses glasögon och gör eld med. Sen går det några dagar, ingen tänker på elden, den slocknar i samma sekund som dom får syn på ett fartyg, alla blir sura och skyller på varan. När fartyget paserat lyckas dom göra upp eld igen med Nasses glasögon som dom tog sönder. Dom tar ihjäl ett vildsvin som "jägarna" hittat, på den kvällen blir det fäst och alla äter sig mätta på svinet. Därefter ska dom städa upp gamla fruktskal och sånt. Har inte kommit längre än till sida 150. skriver mer sen.

Kevin sa...

2. Jag tycker att boken går trögt på en del ställen men annars är den riktigt bra. Varför jag tycker så är för att det är så mycket dialoger i boken.
Så om man slutar i en dialog måste man börja om från början igen sen, det är tungt.

Ankbebis sa...

2.
Jag tycker som sagt att boken är bra, men som Kevin skrev så är den seg på vissa ställen.
Favriten bland killarna är nog Simon. Jag gillar de typer som är lite på sidan om och inte huvudpersoner som tex Ralph.
En del av boken jag blev besviken på är när Jack och två killar dödat en gris och låtit en eld slockna.
Om elden inte varit släckt så hade en båt kanske sett röken och pojkarna kanske kommit där ifrån.
Det dåliga var att Ralph inte fick ett stort utbrott utan han blev bara alldeles tyst. Jag hade velat ha ett riktigt storbråk i den delan av boken. Nåja man kan inte få allt.
Annars så är boken väldigt bra.

Ankbebis sa...

3.
Språket i boken kan vara lite småkrångligt när man är trött annars är boken väldigt lättläst och texten är lagom stor.
Dock så brukar jag blanda ihop vissa meningar när det är äldigt mycket text på en och samma sida men det händer i alla böcker jag läser, men det har hänt ovanligt många gånger i flugornas herre.

Unknown sa...

jag tycker att boken är rätt så bra har bara läst till sida 30 än så länge men jag har inte haft tid att läsa mer..

den handlar om ett gäng pojkar mellan 6 och 12 år som blir strandsatta på en ö
där får man träffa ralph och nasse dom kommer inte så väldigt bra överens.
senare möter dom ett annat gäng med killar och då ger sig Ralph en kille som heter jack och en annan kille som heter simon ut för att kolla om det är en ö dom har hamnat på.
längre har jag tyvär inte kommit.

Anna sa...

Vad kul att ni gillar boken rätt så mycket, de flesta av er.
Sara: Du kommer att få storbråk så du blir nöjd, tror jag...

Anonym sa...

2./3. Hittills så tycker jag att den har varit bra i helhet, den är ofta spännande så att man verkligen kommer in i boken, men ibland är det så tråkigt så att tankarna flyger iväg någon helt annan stans. Detta beror nog mest på hans alldeles för utförliga beskrivningar, på ett ställe tog det en halv sida för han att beskriva hur en pojke satte sig ner, liksom hur han hade handen och såna saker, men liksom: vem bryr sig?

4.Nja, man liksom känner "spänningen" mellan dom hela tiden, Men ett exempel var väl när dom skulle utse en ledare och Jack ville absolut vara, medans Ralf tyckte att dom skulle rösta.

5. Det var att Jack skulle passa elden, men den hade slocknat och Ralf och Nasse hade sett en båt borta i horisonten. Men båten såg inte dom, för att elden var släckt och ingen rök kom.
Jag tycker nog Ralf hade rätt för dom hade ju faktiskt kommit överens, plus att jag överhuvudtaget gillar Ralf mer som person. Jack är så kaxig och flinar dumt hela tiden.

6. Jag skulle ju såklart längta hem men i sådana lägen får man väl bara bita ihop och tänka positivt.

Ankbebis sa...

4.
Egentligen inte, när jag läser brukar jag inte tänka på sådant utan jag bara läser utan att tänka.
Men man kan ju tänka sig att det har lite att göra med det där bråket om att Jack tagit med sig de två pojkarna iväg på jakt så det inte var och vaktade elden.
Läste Samuels inlägg precis och det stämmer faktiskt att man känner "spänningen" mellan de två pojkarna.
Jag hade faktiskt helt glömt bort delen om röstningen och på den punkten så har Samuel rätt ännu en gång.

5.
Jag tror att jag fört fram poängen om grisen ganska bra så jag antar att jag inte behöver förklara så mycket mer om det.
Ralph tycker jag absolut har rätt! Om man har kommit överens om något så ska man ju hålla det, speciellt när det är så viktigt som att vakta tex elden som i boken. Även om det inte känns så viktigt när man väl vaktar.

6.
Jag är inte pojke. *stirra på Anna*
Jag skulle antagligen må väldigt dåligt av att inte kunna träffa någon av mina vänner eller min familj. Skulle säkert gråta väldigt mycket men försöka vara stark och bita ihop.
Antar att jag också skulle känna mig väldigt vilsen och bortglömd efter ett tag på ön.

Ankbebis sa...

Svar till Anna:
Jo, jag läste sista sidan av boken som jag oftast brukar göra i böcker.
Så jag antar att det kommer att bli ett rejält bråk.

Anna sa...

Ja, jag tänkte väl att någon borde reagera på fråga 6s formulering! "...om du också var på ön" borde jag så klart ha skrivit.

Rolig kommentar det där om att det tar en halv sida för Golding att beskriva hur någon sätter sig ner! Håller med om att det kan vara lite långa beskrivningar ibland.

Tänker ni förresten på att alla i boken är yngre än ni själva?

Ankbebis sa...

Jo jag har tänkt ganska mycket på att pojkarna är yngre än mig själv. Det är lite små irriterande faktiskt. Bara för att de har en yngre ålder så känns det som att boken ska vara för mindre barn tycker jag.

Jag reagerade faktiskt på fråga 6 men jag orkade inte skriva om det i mina svar.

Unknown sa...

jag tycker boken verkar lite sådär kan man säga den är inte i min stil av bok att läsa..
jag tycker att den är lite små konstig men ändå rätt så bra!

Unknown sa...

3.det är väll bra kan man säga ,jag förstår det ialla fall.
4. båda är ledare kan man säga jack är redan en ledare och Ralph är av ledar typen.

Unknown sa...

5.det första stora grälet börjar när Jack och hans "jägare" hade struntat i att hålla koll på elden..
Ralph och Nasse ser en båt vid horisonten och springer då bort till berget där elden finns ,men som sagt hade Jack och de andra istället för att vakta elden gått iväg på jakt.
jag håller med Ralph.
dom hade ju faktikt bestämt att om man var eld vakt skulle man hålla koll på elden.
och dessutom tycker ju jag att det borde vara viktigare att försöka ta sig hem än hitta kött.

6.ja som sara sa så är jag precis som henne inte en pojke.. men jag skulle nog försöka bita ihop och stå ut om jag var på ön..men hemlängtan skulle jag självklart ha..